SIGMA 17-70/2.8- 4 DC MACRO OS HSM CONTEMPORATY

in Blog

 

Společnost Sigma představila na jaře letošního roku, již čtvrtou verzi populárního objektivu, určeného pro APS-C zrcadlovky, s rozsahem ohnisek. Konkrétně se jedná o objektiv nesoucí označení:

SIGMA  17-70/2.8- 4 DC MACRO OS HSM CONTEMPORATY

 Úvod

Jedním z věčných témat nesčetných diskusí je otázka pořízení základního zoomu. Přesto, že je to dotaz stále se opakující, není na něj lehká a jednoznačná odpověď a to především z důvodu téměř neslučitelných požadavků na tyto univerzální objektivy.

Jaké jsou tedy nejčastější požadované parametry základního objektivu?

- Dostatečný rozsah ohnisek, zajištující univerzálnost objektivu a minimalizující potřebu neustále měnit objektivy.

- Světelnost, lepší než u objektivů běžně dodávaných v setu s fotoaparátem (objektivy s f 3,5 - 5,6)

- Optická kvalita lepší než u setových objektivů

- Dostatečně rychlý a spolehlivý autofokus

- Kompaktní rozměry a nízká hmotnost

- Cena

Pokud se tedy podíváme na tyto požadavky je jasné, že kvalitní světelný objektiv s velkým rozsahem ohnisek, nebude ani malý ani lehký.Výrobcům tedy nezbývá, než hledat přijatelný kompromis.

 

Jedním z těch povedenějších kompromisů je už dlouhá léta objektiv Sigma 17-70, který byl nedávno uveden na trh v podstatě již ve čtvrté generaci (předchozí verze: 17-70/2,8-4,5 DC Macro, 17-70/2,8-4 DC Macro HSM a 17-70/2,8-4 DC Macro HSM OS).

 

Technický popis a mechanické vlastnosti objektivu 

Technická specifikace

Nová verze objektivu Sigma 17-70 je prvním zástupcem nové výrobní řady objektivů Sigma CONTEMPORARY (řada modernizovaných, lehkých a kompaktních objektivů) a nese plné označení : Sigma 17-70 F2.8-4 DC MACRO OS HSM, kde jednotlivé zkratky znamenají:

DC - objektiv určené pro zrcadlovky s ASP-C snímačem,

Macro - označení objektivů Sigma s krátkou zaostřovací vzdáleností (v tomto případě se nejedná o pravé macro s poměrem zobrazeni 1:1),

OS - optická stabilizace obrazu,

HSM - ultrazvukový ostřící motor.

 

Optická skladba

16 čoček v 14 skupinách

Minimální clona

2,8

Min. vzdálenost zaostření

22 cm

Poměr zobrazení:

1:2,8

Počet lamel clony

7

Průměr předního filtru

72 mm

Rozměry

79 x 82 mm

Hmotnost

465 g

Sluneční clona

LH 730-03

 

Design

Pro ty, kteří se ještě nesetkali s objektivy značky Sigma uvedenými na trh během posledního půl roku, bude design 17-70 jistě příjemným překvapením. Sigma společně s rozdělením objektivů do řad A jako Art, S jako Sport a C jako Contemporary, zásadně změnila provedení svých výrobků a původní "sametový" povrch nevalné kvality, nahradil hladký plast s matným povrchem. Z těla objektivu zmizely zbytečné prolisy, jednotlivé díly jsou přesně slícovány a ovládací prvky jsou umístěny na společné platformě. Zaostřovací kroužek je decentnější, s pogumováním jen na části obvodu.  Veškeré popisy jsou provedeny stříbrnou barvou a jsou jemnější než u starších modelů. V neposlední řadě je nutné zmínit celokovové provedení bajonetu, což Sigmu 17-70 řadí o úroveň výše, než konkurenční objektivy ve stejné cenové hladině. Celkově objektiv působí čistším, kompaktnějším a luxusnějším dojmem. 

Zoomovací prstenec

Design samotný ale není u objektivuto nejpodstatnější. Sigma 17-70 i přes svoje malé rozměry padne celkem dobře do ruky a díky širokému zoomovacímu prstenci se dobře ovládá. Prstenec jde přiměřeně ztuha, bez jakýchkoliv zbytečných vůlí, takže nehrozí samovolné zoomování působením gravitace.

Nikonisté si budou nejspíš chvíli zvykat na obrácené zoomování. Na rozdíl od objektivů Nikon se otáčením doprava ohnisková vzdálenost zkracuje a otáčením do leva prodlužuje. Nejedná se o zásadní komplikaci, ale člověk ze začátku občas zoomuje za doraz. Objektivy této kategorie nebývají vybaveny vnitřním zoomem a tak asi nikoho nepřekvapí, že při zoomovaní mění objektiv svoji délku. Nejkratší je při ohnisku 17 mm, nejdelší pak při ohnisku 70mm.

Zaostřovací prstenec

 Před zoomovacím kroužkem je umístěn opravdu subtilní kroužek manuálního zaostřování. Pokud bych měl jako uživatel často fotit na "manuál", považoval bych ho za až příliš minimalistický. Ale vzhledem ke skutečnosti, že dnešní matnice manuální ostření stejně v praxi neumožňují, nemám s tímto řešením problém. Přesto, že je Sigma 17-70 vybavena systémem HSM, není možné při zapnutém autofokusu zasahovat do zaostřeni a zaostřovací kroužek se volně neprotáčí. Objektiv tedy není vybaven klasickým prstencovým HSM. Osobně mi ani toto problém nedělá, neb se v praxi spoléhám na autofokus a zaostření nikdy manuálně nekoriguji. Mnohem podstatnější je fakt, že se přední člen při zaostřování neotáčí a je tedy možno bez problému pracovat s CPL nebo přechodovými filtry.

Přepínače

Na těle objektivu jsou na výrazné platformě umístěny dva přepínače. První slouží pro výběr režimu zaostřování: AF - automatické aMF - manuální zaostřování.Druhý, o něconíže umístěný přepínač, sloužící k zapnutí či vypnutí stabilizace obrazu. Jak už to u levnějších objektivů bývá, stabilizátor pracuje pouze v jednom základním režimu, bez možnosti dalších voleb.

Objektiv je dnes již standardně vybaven tvarovanou sluneční clonou s bajonetovým uchycením.

 

Fotografie objektivu Sigma 17-70/2.8-4 

{gallery rows=1 cols=5}blog/clanek_003_foto{/gallery}

Ohnisková vzdálenost a světelnost

Rozsah ohniskové vzdálenosti 17-70 mm tedycca25,5 - 105 mm pro FX formát, při světelnostech 2,8-4,  jepoměrně velký a v porovnání s konkurencídosti ojedinělý.   Objektiv 17-70 tak uživateli nabízí v jednom balení    světelný, širokoúhlý objektiv  25,5/2,8  i krátký teleobjektiv105/4. Především parametryširokého konce,  jsouv amaterském segmentu těžko dostupné. Ihodnotydlouhého konce objektivu 105/4 lze stále povazovat za nadstandardní.

 

Průběh světelnosti objektivů v závislosti na ohniskové vzdálenosti.

ohnisko

17 mm

24 mm

35 mm

50 mm

70 mm

světelnost

2,8

3,0

3,4

3,7

4,0

 

Autofokus

Jak již bylo zmíněno, objektiv je vybaven jednodušší verzí HSM, bez možnosti manuálního doostřování v režimu AF. Nicméně i s touto levnější technologií zaostřuje objektiv příjemně rychle a hlavně přesně. Nezaznamenal jsem žádné zbytečné prodlevy po namáčknutí spouště, žádné přejíždění od minimální k maximální zaostřovací vzdálenosti a zase zpět. Autofokus, se bez problému "chytal" i na méně kontrastních scénách. Během testu jsem nezaznamenal žádné problémy s FF/BF, což je jistě dílem narůstající kvality objektivů Sigma, a dílem  faktu, že díky světelnosti 4 na dlouhém konci zoomu, je hloubka ostrosti snímků dostatečná pro toleranci případných drobných nepřesností. Konstrukce objektivu, tak tedy napomáhá přesnosti autofokusu.

 

Stabilizace obrazu

Optické stabilizátory obrazu jsou dnes již běžnou technologií, používanou v celé řadě objektivů, včetně těch nejlevnějších setových zoomů díky čemuž stabilizace funguje v drtivé většině případů spolehlivě, tiše a s vysokou účinností. Nejinak je tomu i u Sigmy 17-70, kde stabilizátor, stejně jako u jiných skel, umožňuje udržet časy cca 3 až 4x delší, než bez jeho užití (toto samozřejmě záleží na pevnosti rukou a úchopu každého fotografa).

Na ohnisku 70 mm(tedy 105 FX) jsem dokázal při času 1/10 s pořídit 7 ostrých fotek z 10.  To v praxi znamená, že stabilizace je  rozumě použitelná pro časy delší o 4 EV, než kdyby bylo foceno bez ní.

 

Optcké vlastnosti Objektivu

 Bokeh

Přesto že Sigma 17-70 disponuje pouze sedmi  lamelovou clonou, byl pro mě bokeh příjemným překvapením. Pravděpodobně díky zakulaceným lamelám jsou neostré oblasti snímku podány bez rušivých artefaktů, sedmihranů a podobných anomálií.

  

 Ukázky bokehu




Vinětace

 Co se týče vinětace, její míra je očekávatelná, výrazněji se projevuje při plně odcloněném objektivu a směrem k hodnotě clony5,6 postupně mizí. Vinětace jako takové je velmi snadno softwarově odstranitelná vada. Její kompenzaci umožňuje celá řada fotografických editorů. Její kompenzaci lze zapnout i přímo ve fotoaparátu při foceni do formátu JPG.

 

Geometrické zkreslení

 U objektivu Sigma 17-70/2.8-4 je při ohnisku 17 mm jasně patrné nepravidelné, vlnové zkreslení tykající se vodorovných linii.Ve střední části obrazu dochází k soudkové deformaci (vyklenutí linií od středu obrazu ke kraji), která postupně přechází k poduškové deformaci (prohnutí linií směrem ke středu).Horizontály jsou tedydeformovány do tvaruvlnovky. Svislice jsou pak deformovány soudkovitě.

Na všech ostatních ohniscích se projevuje pravidelné poduškovité zkreslení jak na horizontálách, tak na vertikálách.

Především vlnovité zkreslení na krátkém konci objektivu, je poměrně nepříjemnou vlastností, jež zejména na fotografiích architektury působí dosti rušivě. Manuální korekce této vady není úplně triviální.Naštěstí je tu ale snadné řešení v podobě korekce zkreslení ve fotografických editorech, kde jsou k dispozici korekční profily pro jednotlivé objektivy. Tyto profily zohledňují ohnisko, na které byl snímek pořízen a v závislosti na něm provádí korekci linií. Software sám rozpoznává daný typ objektivu, takže uživatel jen zapne příslušnou funkci při inportu snímků a dále se nemusí o nic starat.

 

Snímky ukazujíci mírů vinětace a geometrického zkreslení objektivu

  17 mm
26 mm
38 mm
52 mm
70 mm
min
4
5,6
8
11
16
22

 Korekce vinětace geometrického  zkreslení pro ohnisko 17 mm clonu 2,8 za použití přednastaveného profilu programu Adobe  Lightroom 4.


 

Barevná vada velikosti

Jak už to tak bývá, barevná vada velikosti se projevuje především na nízkých clonách a v okrajových partiích snímku. Na první pohled můžou barevné okraje kolem kontrastních hran působit jako velký problém, ale v digitální době tomu tak naštěstí není. Zelené a fialové lemování lze snadno odstranit ve fotografickém softwaru. V Adobe Lightroom 4 stačí jen zapnout funkci korekce barevných vad a je v podstatě hotovo. Pro lepší výsledek pak doporučuji zvýšit mírně kontrast a mikrokontrast a snímek samozřejmě doostřit.Tento proces lze snadno dávkově aplikovat na všechny snímky. Výsledek můžete vidět na 400% výřezech níže.

 

Výřez z okraje snímku v poměru 1:4 (400% zvetšení). Kolem hran jsou zřetelné barevné kontůry (raw bez veškerých korekcí)

 

 

Korekce barevné vady  za použití Adobe Lightroom 4. Stejný výřez z okraje snímku v poměru 1:4 (400% zvetšení).  Barevne kontůry jsou v podstatě eliminovány (použit automatický režim pro korekci).

 

 

Proces korekce dokončen mírným zvýšením kontrastu doostřením na přednastavené základní hodnotu v LR 4. Mikrokontrast (clarity) nastaven na hodnotu 10.   Barevná vada je zcela korigována, hranová neostrost způsobená barevnými kontůrami je eliminována. Snímek se dá bezproblému tisknout i na velké formáty.

 


Kresba a přenost kontrastu

Na úvod je nutné konstatovat, že kresba objektivu Sigma 17-70/2.8-4 odpovídá dané třídě objektivu. Nejedná se tady o žádný optický zázrak, ale o výsledek kompromisu mezi požadavky na rozsah, světelnost, rozměry objektivu a jeho cenou. Na druhé straně se rozhodně nejdeo žádný propadák a objektiv lze bez zaváhání použít i pro tisky větší 30x45 cm.

Jako pozitivum vnímám skutečnost, že ve středu obrazu je ostrost vyrovnaná napříč všemi ohnisky, při stejném zaclonění, takže ať se fotí na dlouhý, či široký konec, středové partie obrazu na tom budou po stránce kresby velmi podobně. 

Na krajích snímků je patrný úbytek ostrosti,který se nejvíce projevuje u ohniskové vzdálenosti v rozsahu cca 17- 30 mm, přičemž kresba je nejslabší na nejširším konci. V rozsahu 30 - 70 mm je kresba v krajích při stejných clonách téměř totožná. Vzhledem k tomu, že nízké clony se využívají především u reportážních snímků, které jsou často komponovány tak, že oblasti při krajích a v rozích fotografie jsou mimo hloubku ostrosti, neměl by úbytek kresby přinízkých clonách působit až tak zásadní problémy.

Nejlepších výsledku objektiv dosahuje v rozmezí clon 5,6 - 8, přičemž hranice rozumné použitelnosti tvoří clona 16. Při větším zaclonění se na kvalitě obrazu významně podepisuje difrakce.

 

Kresba ve středu obrazu (po korekci barevné vady, bez doostření a zvýšení kontrastu)

  17 mm
26 mm
38 mm
52 mm
70 mm
min
4
5,6
8
11
16
22

 

Kresba na kraji  obrazu (po korekci barevné vady, bez doostření a zvýšení kontrastu)

  17 mm
26 mm
38 mm
52 mm
70 mm
min
4
5,6
8
11
16
22

 

Kresba a přenos kontrstu v reálné scéně při zaostření na nekonečno

 

Fotografie v plném rozlišení

  17 mm
26 mm
38 mm
52 mm
70 mm
min
4
5,6
8
11
16
22

 


Fototest: Pavel Vavřín, Nikon D 800 E


 

Závěr

  Normal 0 21 false false false CS X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Závěrečné hodnocení objektivu Sigma 17-70/2.8-4 CONTEMPORARY rozdělím do dvou části.

Pokud mám hodnotit mechanické vlastnosti objektivu, tak nové Sigmě nemám co vytknout. Design, mechanické zpracování bez vůlí,použité materiály a zejména kovový bajonet, spolehlivá stabilizace a relativně rychlý a přesný autofokus řadí tento výrobekmezi vyššístřední třídu objektivů. Toto umocňuje i slušný rozsah zoomu a světelnost objektivu.

Po optické stránce se jedná o objektiv lehce nadprůměrný se slušně korigovanými optickými vadami. Světelnost 2,8 na ohnisku 17 mm přináší znatelnýkompromis v kresbě, nicméně za špatných světelných podmínek, je větší světelnost jednoduše k nezaplacení.

 

Vrátíme li se tedy k úvodnímu výčtu vlastností základního zoomu můžeme konstatovat, že Sigma 17-70/2.8-4 si vede velmi dobře.

- Rozsah ohniskové vzdálenosti je pro základní zoom dostatečný, objektiv plní funkci jak "širokáče" tak i teleobjektivu.

- Světelnost 2,8-4 je o 0,5 až 1 clonové číslo větší, než u většiny obdobných objektivů, což je významné plus.

- Optická kvalita je srovnatelná s objektivy stejného rozsahu, při fotografování do rawu a zvládnutém postprocesu,  lze dosáhnout velmi slušných výstupů

- Optická stabilizace  a autofokus jsou bezproblémové, spolehlivé.

- Rozměry a hmotnost objektivu jej předurčují ke každodennímu nošení. Společně s tělem se objektiv vejde i do malé pistolové brašny.

-  Doporučená koncová cena 11 900,- Kč  je vzhledem k vlastnostem objektivu  víc než přijatelná. Příjemným bonusem je pak čtyřletá záruka poskytovaná českým distributorem.

 

Celkově tedy objektiv hodnotím pozitivně a nebojím se ho doporučit každému, kdo hledá slušný základní zoom pro svůj APS-C fotoaparát. Zároveň s povděkem kvituji narůstající kvalitu objektivů Sigma a jsem upřímně zvědav na další výrobky této společnosti.